HTML

Linkblog

Számlázó program

Tanácsok számítógéppel (számlázó programmal) készülő nyomtatott számlák kiállításához. A napi fejlesztői munkám kapcsán felmerült problémák úgy tűnik nem csak kisvállalkozó ügyfeleinket érdeklik, ezért az általánosabb problémákat, eljárásokat, ötleteket ide is megírom. Az itt leírtak nem helyettesítik a törvény ismeretét, erre jogi eljárásban hivatkozni nem lehet, de rávezethet, hogy hol és minek érdemes utána nézni. A 20 éves fejlesztési tapasztalatom remélem kézzel fogható hasznot hoz minden kedves olvasómnak.

2009.07.12. 14:22 szamlazoprogram

Áfakategória váltás az ingyenestől az 1.8mFt-os frissítésig.

Egy iciri picirit kiakadtam.

Nem úgy az új ügyfelünk. Ő nagyon kiakadt.

Mint korábbi bejegyzéseimből látható volt a legtöbb programot tisztességesen írták meg, azaz egy új áfa kategória vagy egy új partner vagy egy újabb számla kiállításához nem kell új programot venni (természetesen lehetnek bérleti konstrukciók vagy egyedi megállapodások, de akkor azt az üzlet megkötésekor illik tisztázni, hogy a vétel ár hány év használatot jelent, jogszabálykövetéssel és ha frissíteni kell a programot a jogszabály változás miatt az mibe kerül)
Történt hogy egy nem is legmodernebb technológiával (foxprós/dbase alapok), de amúgy funkcionalitását tekintve egy átlagos középvállalkozás igényeinek tökéletesen megfelelő stabil rendszert vett a pár fős nagykereskedő cég, ez előtt kb. 4 évvel. Akkor a több mint 800e Ft-os teljes bekerülés nem is a legolcsóbb árkategóriát jelentette, majd jött az adatok feltöltése és négy év elégedett használata. Igen ám de változott az áfa kategória, be kellene rakni a 18 és a 25%-os új áfát a régiek mellé. A gyártó azonban meg orrolt a vevőre lévén hogy az elmúlt négy évben - amúgy elégedett felhasználóként - egy fillért sem költött a funkcióját tekintve túlméretezett rendszerre. Vigyázott a hálózatára, nem engedett oda idegen turkászókat, internetet vírussal és egyéb környezeti károk sem érték a rendszert. Mivel nekik csak a kereskedelmi funkciók kellettek és a kereskedelem maga ügyviteli szempontból nem változik túlzottan így a programot "csak használták".
  Igen ám de a gyártó úgy döntött, hogy ők anno "úgy gondolták" a vevő évente majd fizet követési díjat* A vevő erről mit sem tudott és miért is hiszen a programhoz nem kellett hozzá nyúlni! Eljött az évközi adóváltozás ideje, ügyfél úgy gondolta, hogy mint minden más adat ez is hozzá adható a többihez, majd legfeljebb termékenként át kell állítani melyiket melyik új kategóriára (ami kedvezményes lett az 18%-osra ami nem azt 25%-osra) lévén az áfa csak egy paraméter a termékek és szolgáltatások adatlapján.

Nos nem sikerült, a cég pedig 1.8 mFt-ot kért az elmúlt négy év fejlesztéseiért, mondván az áfa átállításához a programot is cserélni kell.

A vevő inkább úgy döntött tized ennyiért egy új rendszert vezet be.

Az átállás azonban soha nincs "ingyen" és itt most nem az amúgy olcsó új program árára gondolok, hiszen a több modulból álló program, a konvertáló program megírásával és a helyszíni telepítés, oktatással együtt is kevesebb mint 150e Ft-os költség a fentiek tekintetében nem nevezhető soknak, (hálózatos árajánlattól a rendelésen át a számlázásig, készletvezetéssel és néhány extra funkcióval - szerződéses árak partnerenként, szállítási súly kezelése stb) azonban mint minden újdonság ez is betanulást igényel. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy mindez a nyár közepén az amúgy sem túl nagy forgalmú időszakban, pláne a mai gazdasági helyzetben ez még a szokásosnál is gyengébb időszak így jut idő a nyugodt átállásra, főleg mivel a kész modulokból összerakott rendszer gyakorlatilag egy nap alatt üzembe helyezésre került oktatással együtt.
 Ugyan az adataik egy része amit a szállítóiktól kapnak azok táblázatkezelő fájl formátumban rendelkezésre álltak, így legalább a legszükségesebb alapadatok átkonvertálhatóak, de így is bele telik egy kis időbe mire mind átnézik és testre szabva feltöltik a programba a kapcsolódó kereskedelmi információkat.
  Másik következmény hogy egy begyakorolt környezet után minden program egyfajta üzleti struktúrát követ, széles paraméterezhetőséggel, így van ami másként működik mint amit megszoktak. Igaz az újdonságok is azonnal megjelenhetnek a pangó kereskedelmi környezetükben így olyan látszólag egyszerű eszközök amik eddig nem álltak rendelkezésre (például a több mint 32 féle árjegyzék ami a kiskereskedőket is segíti - lista ár , nagyker ár nettó, bruttó - minden azonnal kéznél van, akár termékcsoportonként is) is segíthetik az értékesítésüket.

* Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ha minden jól működik és az átalánydíjas rendszerekhez nem kell hozzányúlni, ahhoz a megfelelő folyamatos naprakész fejlesztő környezet nem éppen olcsó fenntartása is hozzá tartozik, tehát nem ördögtől való elvárás a szoftver fejlesztőktől hogy egy a vétel ár valamely százalékában kifejezett éves díjat kérjen, persze ezt a vevőkkel már az eladáskor illik közölni.

  A mi üzleti modellünk a kispénzű vállalkozásoknak szánt úgynevezett dobozos szoftverek fejlesztésére épült, így nálunk nincs éves követési díj, az egyszerűbb rendszereknél a telepítés automatikus így nincs kiszállási és oktatás díj sem, ha azt külön nem kéri a vevő ennek ellenére. Ha változik az áfa kategória azt a vevő maga beállíthatja és ehhez díjmentes segítséget is talál a weblapunkon. Másként nem is sikerülhetett volna a 4000 ügyfelünk átállása egy két nap alatt, ha mindenkihez ki kellett volna mennünk. Az igazsághoz azonban az is hozzá tartozik, hogy a fejlesztések évi több tízmilliós költségét ezidáig ( az elmúlt 20 évben) az új szoftverek eladásból fedeztük, de az elmúlt hét szűk esztendő ezt a piacot is megviselte és itt elsősorban a fizető képes új kisvállalkozások alakulásának a hiányára gondolok, így hamarosan nekünk is új üzleti konstrukció után kell néznünk, vagy másik lábat is beindítania cégnél (például a modellvasutas újság kiadás - jelenleg ingyenes - vagy modellvasút kereskedelem, amit ezidáig csak szúrópróbaszerűen csináltunk és a programjaink valós működési környezetben való tesztelésére használtunk) Visszatérve a szoftverek is át kerülhetnek az átalánydíjas kategóriába, de ez nem lehet visszamenőleges hatályú, azaz a vevők dönthetnek mondjuk 5 év múlva hogy az új uniós környezethez igazodó euró alapú rendszert veszik meg (akkor is csak egy frissítési áron) az új feltételekkel vagy maradnak a jelenleg is eurós számla kiállítására is alkalmas rendszernél. Ugyanis a fejlesztéseket valakinek azért meg kell finanszíroznia. Most is volt  olyan ügyfelünk akinek szó nélkül segítettünk, ha gondja volt, pedig mondjuk 2000-ben vette a programot és eddig gond nélkül használta, csak most mondjuk lopás tűz stb. kár érte és ehhez kért segítséget.

  Aki pedig úgy döntött hogy a komplett legfrissebb verzióra frissít, mert a jogszabályváltozások az adóhatóság felé szükséges igazolások vagy egyéb funkcionális igénybővülés miatt úgy gondolta ő kéri a legfrissebb legújabb legjobb stb. verziót, azoknak a legnagyobb kiépítésű rendszerünknél is 10e Ft alatt marad az ár függetlenül, hogy hány évvel ez előtt vette az eredeti programot és persze automatikusan konvertálódnak az adatok a régiből az újba.

  Aki mindezek mellett úgy gondolja hogy lehet így is(?) sokkal tisztességesebben is csinálni, azoknak azért megjegyzem, hogy én magam nem Mercédesszel járok és nálunk is voltak elbocsátások a fenti üzleti modell ugyan úgy léket kapott az elmúlt hét évben mint sok minden más ebben az országban (és ez itt most nem politika akar lenni, hanem csak szigorúan az üzleti környezet és annak hatása a vállalkozások viselkedésére, motivációira)

 Az áfaváltási témához kapcsolódó megjelent bejegyzések:

Új áfa kategóriák beállítása (18% és 25%-os áfa) számlázó programokban.

Júliusi teljesítésű számlák júniusban a 2009 julius 1-es áfaváltozással.

20%-os áfás számla jóváírása, stornója vagy helyesbítése 2009 július 1, áfaváltozás után.

Áfa változás és a 2009 júliusában iktatott korábbi bejövő számlák.

Előlegbekérők esetén a teendők

2009 július 1.-ei áfa változás és a végszámla korábbi előleggel vagy rész teljesítéssel.

Áfa változás és a bizományos illetve a szállítóra átadott készlet.


Áfa változás - termék árazás 2009.július 1.-én.

3 komment

Címkék: szoftver ügyvitel számlázó program új áfa áfa kategória áfa váltás


A bejegyzés trackback címe:

https://szamlazoprogram.blog.hu/api/trackback/id/tr661241797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Addsa 2010.01.05. 00:07:59

Szerintem egy számlázó vagy bármilyen ügyviteli program fejlesztendő folyamatosan. Elvárható, hogy elérhető legyek később is.

Ezt meg kell fizetni. Ha a cég nem fizetett követést, akkor gyakorlatilag megszakította velem a kapcsolatot.

Én éltem az életem, fejlesztettem a szoftvert, ő meg élte az övét: használta egy 4 évvel ezelőtti verziómat.

Ha most 4 év után jön, hogy kellene tudni ezeket módosítani és akkoriban ez nem volt benne, de azóta beletettük, akkor lehet, hogy nem két sor módosításával jár az ügyfél igényének kielégítése, hanem oda kell adnom neki a 4 évnyi fejlesztés eredményét.

Ha nem számlázom ki ezt neki, függetlenül attól, hogy nem kell neki semmi más, csak ez, akkor a többi ügyfelemet károsítom meg: feltehetik a kérdést, hogy nekik miért kellett követést fizetni, amikor a 4 éves fejlesztésből csak erre meg erre volt szükségük.

Mi két éves követés kimaradása esetén úgy tekintjük, hogy már nem ügyfelünk és ha meg kívánja vásárolni az új verziót, akkor új licenszet kell venni, nem pedig a kedvezményes követésest. Ha csak egy évet hagy ki, akkor ki kell fizetni azt az első éves és a második éves követési díjat.

Ez az 1,8 millió nem tudom sok-e vagy kevés azért a szoftverért. Ha ennyibe kerülne, ha most vásárolná, akkor szerintem 4 év után nem kötelező bazi nagy kedvezményt adni, mégha mégoly kis módosításról is van szó. 4 év alatt lehet, hogy mindent lecseréltek a szoftverben és a régivel nem éri meg bajlódni.

Ha egy ilyen szoftver már kezdetben 800.000,- Ft-ba került az Öné pedig ennek tört részébe, akkor az a szoftver már akkor nagyon túl volt árazva, vagy többet tud. Árban tehát nehéz összehasonlítani az Ön megoldását, ami most 1/10-e lenne a másikénak.

Vannak lehúzások, de azért ennyire egyoldalúan nem kellene nyalni a vevők fenekét... :)

Egyébként a blog szuper!

szamlazoprogram · http://www.precizss.hu 2010.01.05. 01:14:28

@Addsa: Tény hogy "első felindulásból" írtam. Szándékosan nem egy konkrét terméket említettem, hanem csak egy jelenséget akartam bemutatni.
Azaz semmi kifogásom a különböző konstrukciókkal és árakkal szemben. A gond akkor van amikor egy amúgy teljes körűen paraméterezhető rendszerben egy nyilvánvalóan változó paramétert szándékosan "belehuzaloznak" a programba, hogy annak változásakor egy általuk szabott áron frissítsenek. Még ez sem kifogásolható, hiszen a vevő magára vessen ha ezt a részletet vételkor nem tisztázta (persze ki az aki a kocsi utolsó csavarjának a minőség tanúsítványát is bekéri vásárlás előtt, azaz azért van egy elvárható homogenitás egy szoftver tulajdonság listáján) De. Ha én veszek egy kocsit, akkor tudom hogy az üzemeltetése milyen jellegű költségekkel jár 3-6-10 év távlatában. Azaz teljesen fer a frissítési díj vagy annak a gyártó általi megszabásának módja. Ez lehet akár havi díjig is részletes, lehet egy éves lehet több éves - mindegyik fer és a cég üzletpolitikájától függ. Nekünk a nagyon kis vállalkozások a vevőink, más az üzlet politikánk. Tehát itt egy adott vevő esetében még a verseny helyzet is közrejátszott, de magam ellen is írtam, azaz egy váltás a vevőt megviseli.

Nem is ezek összehasonlítása a bejegyzés célja, hanem a tisztességes tájékoztatás vásárláskor. A mienknél is van olcsóbb (legalább hat cég kínál ingyenes számla modult, persze itt is a tájékoztatás hiányosságaira épülő később fizetendő díjak sokszor az üzleti modell alapjai).
Azaz tudjam mit várhatok el a szállítótól, mikor milyen nagyságrendű (nem pontos bár pld. infláció követő stb bejegyzéssel ezt is illik jelölni) díjazással. Hogy ne mással példálózzak. Nekünk a legkisebb programunk olcsóbb mint egy átlagos havi mobil számla, de a legtöbb ügyfelünknek ez is gond manapság. Ha én mint gyártó telezsúfolom mondjuk a ma kapható legnagyobb kiépítésünk funkcióival akkor "jogosan" kérhetem a teljes rendszer nagyságrendekkel magasabb árát? Önmagában igen, hiszen valóban egy újabb sokkal többet tudó programot kap, rengeteg munkám van benne. De ő nem ezt vette meg (funkcionalitás). Ő csak (térítés ellenében) a régit szeretné tovább üzemeltetni. Tehát vett egy terméket aminek van egy elvárható élettartama, aminek természetesen van egy üzemeltetési költsége (amit vásárláskor illik tisztázni)
Talán túlzottan leegyszerűsítve, ha veszek egy trabantot majd négy év múlva motorcserénél közlik velem hogy csak merci motort tudnak adni.....
Tehát egy szoftver cég ugyan úgy terméket állít elő mint bár mely más gyártó. Ugyan úgy köteles a törvény szerint a termék elvárható élettartama alatt (ez lehet csak egy év ha úgy hirdették meg) az "alkatrész ellátásra", azaz a vételkori tudás szinten üzemben tarthatóan fenntartani. És igen a szoftver cégnek meg joga van új funkciókat új termékeket más akár sokkal magasabb áron is kihozni. De az már egy új termék (ha úgy teszik egy másik autó típus, más tudással más áron teljesen jogosan), a szoftveresek egy része elfelejti hogy egy termék fejlesztése nem csak a programozásból áll és hogy a régi programokat is kell üzemeltetni, azaz bár technológiailag ugyan azt a programot fejleszti a meghirdetett "kész terméket" illene a fejlesztő környezettel stb. fenntartani.
A mi esetünkben ez az elvárható élettartam meghirdetetten 5 év (bár 20 éve változatlan konstrukcióban biztosítjuk, de mi is csak 5 évre látunk előre ezért ekkora a termékeink garantált élettartama. Akkor is amikor mondjuk az MS más rendszer mellett dönt, tehát rajtunk kívül álló okból idő előtt lejárna egy termékünk technikai élettartama.
Nem részletezem tovább mivel szoftver egy "speciális termék", de a vevő rendszerint átlagos tehát illik pontosan tájékoztatni mit várhat el mit nem.
Azt a részt mind gyártó mind vevő utálom, hogy ma egy szoftver licenc, akár 20 oldalas is lehet és a végén azt sem tudom hogy bekapcsolhatom-e a számítógépemet, pedig ezzel foglalkozom.

Tehát mint mindenben itt is kellene egy egészséges bizalom mindkét félnek, aminek egy egyszerűen megfogalmazott, de tisztességes tájékoztatás sokat segíthet.

Addsa 2010.01.05. 10:23:03

A tisztességes magatartásról írtakkal teljes mértékben egyetértek!

Nagyon életszerűtlennek tartom, hogy a cég 800e Ft-ért eladott egy számlázó szoftvert és csak 4 év után szól, hogy bocs, fizettél volna követést, most nem lenne ilyen drága.

Az ilyen üzleti modellek lényege, az évente/havonta visszatérő díj. Szerintem életszerű lehet az, hogy nem hangsúlyozták az elején, aztán meg nem eröltették. A vevő meg végülis meg volt elégedve.

800e Ft-ért sima számlázó program nagyon-nagyon drága. Még 4 évvel ezelőtt is az volt, amikor többért lehetett ilyen programokat adni. Gondolom nem sima számlázóprogramról van szó. Van mögötte készlet talán. Abban meg azért van mit fejleszteni mindig.

Mindazonáltal - mégegyszer visszatérve - amennyiben ez tisztességtelen fejlesztői magatartás volt, teljesen egyetértek Önnel.

Egy kicsit az jött le a blogbejegyzésből, hogy a követési díj, mint üzleti model természeténél fogva rejt tisztességtelen lehetőségeket.

Ellenben ahogy a válaszából olvastam, Ön abból indult ki hogy nem az üzleti modell, hanem egyéb okok miatt járt el tisztességtelenül a fejlesztő és azzal teljesen egyetértek, hogy őket tűzzel vassal üldözni kell.

Minden jót!
süti beállítások módosítása